Pagina's

Onze klas

Beste ouders,
Ziehier de info van het vierde leerjaar waarin jullie enige uitleg krijgen over hetgeen je kind in het vierde leerjaar bijleert.  Ook krijgen jullie een toelichting over de gewoontes in de klas.



Wiskunde :
Er wordt gewerkt met
Dit omvat 4 onderdelen, waarop steeds één les toepassingen volgt.
a)      Getallenkennis :  - natuurlijke getallen tot 100000
   - kommagetallen tot op 0,001  ( na nieuwjaar  ! )
   à gelieve a.u.b. de kommagetallen thuis uit te spreken zoals ze geleerd
        worden op school  ( vb. : 4 eenheden en 25 honderdsten )
   - breuken :  - herkennen, vergelijken en ordenen
                          - stambreuken
                          - gelijknamige breuken en gelijkwaardige breuken
                          - werken met de breukenladder
   - negatieve getallen  ( herkennen en ordenen )
   - toepassingen : tabellen, grafieken, diagrammen en patronen zoeken
        b)   Bewerkingen :  - cijferen : -  verder uitbouwen met grotere getallen en kommagetallen
                                                                  -  nieuw : vermenigvuldigen met een vermenigvuldiger van 2 cijfers
                                               - hoofdrekenen : -  verder uitbouwen met grotere getallen en kommagetallen
                                               à  belangrijk is het goed verwoorden van een oplossingsmanier !
                                               - toepassingen : -  verder uitbouwen met grotere getallen en kommagetallen
        c)  Meten en metend rekenen :
                - lengte : tot op een mm
                - inhoud : tot op een ml
                - gewicht : ton
                - tijd : kloklezen tot op een seconde nauwkeurig ; tijdsduur berekenen; dag – jaar – eeuw
                - geld : euro en eurocent
                - hoekgrootte : vergelijken
                - oppervlakte : m² - dm² en cm²
                - toepassingen :  het gemiddelde, bruto-netto-tarra, tijd – afstand –snelheid, de schaal,
                                                 verkoopprijs – inkoopprijs – winst -verlies
       d)  Meetkunde : - ruimtelijke ordening : je plaats en/of richting bepalen
                                        - vlakke figuren, veelhoeken en niet veelhoeken
                                        - soorten hoeken
                                        - indeling van de vierhoeken ( ook parallellogram en trapezium )
                                        - indeling van de driehoeken ( volgens hoeken en zijden )
                                        - evenwijdigen en loodrechten ( herkennen en tekenen )
                                        - diagonalen in vierhoeken
                                        - spiegelen ;  symmetrie-assen
                                       -  gelijkvormigheid
                                        - de cirkel ( herkennen en tekenen m.b.v.een passer )
                                                                                                                                                                            





Nederlands :

Er wordt gewerkt met  Verrekijker
-      Opbouw van de methode: 8 kijkers per schooljaar (fictie, instructie, informatie, artikel, wervende tekst, fictie, informatie, taallab) Bij elke kijker staat de tekstsoort centraal en gaan we inzoomen op de vier vaardigheden van taal luisteren, spreken, lezen en schrijven.
-      Bij deze methode is er extra aandacht voor lezen en schrijven!
-      1 kijker neemt 4 lesweken in beslag (3 instructieweken en 1 trotsweek). Tijdens de trotsweek staat er herhaling, toetsing en een toonmoment op het programma

Nederlands omvat 4 pijlers :
a)      Luisteren  : elke les + extra les “gericht luisteren” ( een half uurtje per week )
b)      Spreken :  elke les  +  extra les ( debat, kringgesprek, spreekbeurt, voordragen )
                                         à spreekbeurten :  Groepsspreekbeurt over een bosdier
                                                                         Spreekbeurt over een diertje in de winter
                                                                         Spreekbeurt : vrije keuze
c)       Lezen :   - vloeiend lezen ( een half uurtje per week in leesboeken )
  - begrijpend lezen ( verwijswoorden , oorzaak-gevolg, … ) à 1 keer per week
       d)   schrijven : - stellen ( 1 keer per week )
                                    - taalsystematiek ( = taalwijs ) ( 1 keer per week)
                                   -de tweeledigheid van een zin  : onderwerp – rest van de zin
                                                                              Vb : Jan speelt in de tuin
                                                                                        O    rest van de zin
                                                                         - de persoonsvorm in een zin aanduiden
                                                                        -  de stam en de infinitief van de werkwoorden
                                                                        - woordontleding : lidw. , z.n. , b.n. en ww.
                                                                        - het alfabet
                                                                        - opzoeken in het woordenboek
                                - spelling : er wordt gewerkt met 8 kijkers ( 1 kijker = 4 weken )
                                                                                                            ( 1 week = 4 lessen van 25’ )
                                                       Er wordt per kijker gewerkt met 3 tot 4 focussen of spellingitems.
                                                       De vierde week is een toets- en herhalingsweek
                                                       Er wordt sterk gedifferentieerd.
                                                       Er wordt gewerkt met pictogrammen.
                                                       Er is veel materiaal ter beschikking :
                                               8 kijkers in 4 werkkaternen
                                                               Loepje ( naslagwerk )
                                                               Scheurblok, met differentiatieniveaus ( speurder en spion )
                                                               Overschrijfboekje
                                                               Woordenhamster ( inoefening van onthoudwoorden )



 


Godsdienst :
Er wordt gewerkt met tuin Van Heden.
Op de kaft staat “Op stap met Mozes.”
Er zijn verschillende thema’s.  In elk thema komen er verhalen, bijbelverhalen, eigen verhalen.
Er komen steeds verschillende werkvormen aan bod.


Muzische vorming:
We werken hier rond de vijf domeinen:
-      Media: visuele beelden
-      Muziek: taal van klank
-      Drama: via gesproken en geschreven woord
-      Lichaamsexpressie
-      Beeldopvoeding

We vinden het belangrijk om expressies van anderen te begrijpen. Daarom laten we de leerlingen alle muzische vormen exploreren, kennen en beheersen.


W.O. :
Er wordt gewerkt met Mikado. Er is een leerwerkboek, ingedeeld in 4 thema's met elk een diversiteit aan leerstof en activiteiten ( rekening houdend met de verschillende bestaansdimensies volgens het leerplan. ) Daarnaast zijn er ook nog  5 thema's. ( o.a. Speelgoed, een andere kijk op België, (W)onderwaterwereld, ... )
W.O. = beleven ;  de kinderen moeten observeren, beleven en handelen. Daarom worden voor de lessen van w.o. heel wat uitstappen gepland. En we gaan dit schooljaar op bosklas.
Het internet zal ook dikwijls ingeschakeld worden, ook thuis ( mits jullie toestemming natuurlijk )


Gewoontes in de klas

- De leerlingen krijgen elk een taak in de klas , die ( meestal ) maandelijks zal veranderd worden.
- De leerlingen hebben een agenda waarin steeds hun huiswerk en les zal worden genoteerd. Aan de ouders wordt gevraagd dit na te kijken en te ondertekenen. De agenda is eveneens een nuttig instrument om te communiceren tussen de leerkracht en de ouders. Als er dus iets is, kan je dat altijd in de agenda noteren. Er zal ook steeds instaan wanneer de leerlingen iets moeten meebrengen.
- Ook dit jaar zullen er soms huistaken meegegeven worden via  www.kweetet.be  . Daar kan de aangebrachte leerstof op een lucratieve manier ingeoefend worden.
- De leerlingen gebruiken heel wat materiaal van de school. Er wordt dan ook gevraagd daar zorgvuldig mee om te gaan.
- We proberen zoveel mogelijk te differentiëren. Kinderen met zorgen worden zo veel mogelijk geholpen. Er wordt dit jaar bijna elke dag gedifferentieerd samen met mr. Hannes, zowel naar boven toe als naar beneden; Kinderen die in de klas aanvoelen dat ze bepaalde leerstof niet beheersen, moeten het niet nalaten het te vragen aan de leerkracht.  Voor de vluggerds worden extra bundeltjes voorzien. Er kan ook steeds een boek uit de klasbibliotheek geleend worden.
- Eén maal per week wordt er met de zorgleerkracht in drie groepen gewerkt om nog beter gedifferentieerd te werken. Dit gebeurt om de kinderen zoveel mogelijk te helpen.
- Om de drie of vier weken gaan we naar de bibliotheek van Drongen.
- Dit schooljaar is er turnen op maandagmorgen en op donderdagnamiddag.
- Zwemmen gaat opnieuw door op donderdag ( zie zwemkalender ).
- Het vierde leerjaar is een scharnierjaar naar zelfstandigheid toe. De leerkracht zal je kind daarbij sturen.
Vb. : - Lessen leren : gebeurt planmatig.
         - Planning huiswerkweek. Leerlingen krijgen in het begin van de week een reeks huistaken op en     de leerlingen plannen zelf wanneer ze welk huiswerk maken. ( binnen een bepaalde tijd )
         - Hoekenwerk en contractwerk.
         - Soms wordt hen gemeld tegen wanneer een bepaalde taak moet afgegeven worden.
- In de klas beschikken de leerlingen over vier mappen, waarin de losse blaadjes gestoken worden; Dit gebeurt steeds samen met de leerlingen.
-  Regelmatig krijgen de leerlingen toetsen, soms aangekondigd, soms niet ( voor de basiskennis ). De leerlingen krijgen die toetsen steeds mee naar huis, waar ze bekeken en ev. eens besproken worden.
Die toetsen moeten dan ondertekend terug meegebracht worden naar school. Daar worden ze dan in hun toetsenmap gebracht.





BELANGRIJK !!!
Nieuwe schooluren:
8u30: aanvang van de lessen
10u35: speeltijd 4-5-6
11u05: middagpauze
13u35: begin van de lessen
15u15: speeltijd lagere school
15u30: einde van de lesdag


De dagindeling
-      8u30: Klasrij vormen op de speelplaats + in stilte naar boven gaan
-      Lijsten invullen (de drankjes na de speeltijd kunnen maandelijks aangepast worden), huistaken ophalen
-      2 lesblokken van 50min. en één van 25 min
-      Speeltijd van 10u35 tot 10u50: fruit/koek
-      Drankjes in de klas (geen brikjes) De kinderen mogen altijd een flesje water meebrengen naar de klas. Tussendoor eens water drinken in de klas, kan altijd.
-      1 lesblok van 50 min en één van 25 min
-      Middagpauze van 12u05 tot 13u35
-      2 lesblokken van 50min.
-      Speeltijd van 15u15 tot 15u30: fruit

Ik hoop dat het een leuk en interessant jaartje wordt.


Meester Paul en Juf Nikie