Pagina's

Welkom

Klasbrief 4e leerjaar
Beste ouders,
Ziehier de klasbrief van het vierde leerjaar waarin jullie enige uitleg krijgen over hetgeen je kind in het vierde leerjaar bijleert.  Ook krijgen jullie een toelichting over de gewoontes in de klas.
Wiskunde :
Er wordt gewerkt met  REKEN MAAR.

Dit omvat 4 onderdelen, waarop steeds één les toepassingen volgt.
a)      Getallenkennis 
- natuurlijke getallen tot 100000
- kommagetallen tot op 0,001  ( na Nieuwjaar )
                                       
à gelieve a.u.b. de kommagetallen thuis uit te spreken zoals ze geleerd worden op school 
( vb. : 4 eenheden en 25 honderdsten )

- breuken :  - herkennen, vergelijken en ordenen
- stambreuken
- gelijknamige breuken en gelijkwaardige breuken
- werken met de breukenladder
- negatieve getallen  ( herkennen en ordenen )
- toepassingen : tabellen, grafieken, diagrammen en patronen zoeken
 b)   Bewerkingen : 

cijferen :

-  verder uitbouwen met grotere getallen en kommagetallen
-  nieuw : vermenigvuldigen met een vermenigvuldiger van 2 cijfers
hoofdrekenen :
-  verder uitbouwen met grotere getallen en kommagetallen
à  belangrijk is het goed verwoorden van een oplossingsmanier !
 toepassingen : -  verder uitbouwen met grotere getallen en kommagetallen
c)  Meten en metend rekenen :
- lengte : tot op een mm
- inhoud : tot op een ml
- gewicht : ton
- tijd : kloklezen tot op een seconde nauwkeurig ; tijdsduur berekenen; dag – jaar – eeuw
 - geld : euro en eurocent
- hoekgrootte : vergelijken
- oppervlakte : m² - dm² en cm²
- toepassingen :  het gemiddelde, bruto-netto-tarra, tijd – afstand –snelheid, de verkoopprijs – inkoopprijs – winst -verlies
d)  Meetkunde :
- ruimtelijke ordening : je plaats en/of richting bepalen
- vlakke figuren, veelhoeken en niet veelhoeken
- soorten hoeken
- indeling van de vierhoeken ( ook parallellogram en trapezium )
 - indeling van de driehoeken ( volgens hoeken en zijden )
 - evenwijdigen en loodrechten ( herkennen en tekenen )
 - diagonalen in vierhoeken
- spiegelen ;  symmetrie-assen
- gelijkvormigheid
- de cirkel ( herkennen en tekenen m.b.v.een passer )
                                                                                                                                                                           
Taal :
Er wordt gewerkt met  Tijd voor Taal.
Dit omvat 4 pijlers :
a)      Luisteren  : elke les + extra les “gericht luisteren”
b)      Spreken :  elke les  =  extra les ( debat, kringgesprek, spreekbeurt, voordragen )
à spreekbeurten :  Groepsspreekbeurt over een bosdiertje
                                    Spreekbeurt over een diertje in de winter
                                    Spreekbeurt : vrije keuze
c)       Lezen :   - technisch lezen
                       - begrijpend lezen ( verwijswoorden , oorzaak-gevolg, … )
d)   schrijven : - stellen
                          - spelling : - 20 woordpakketten 
                          - de tegenwoordige tijd van de werkwoorden
                           à m.b.v. het werkwoordschema
                           à steeds terugkeren naar de “stam”
                  - taalsystematiek : - de tweeledigheid van een zin  : onderwerp – rest van de zin
Vb : Jan speelt in de tuin
                                                                              O    rest van de zin
                                                             -  de persoonsvorm in een zin aanduiden
                                                             -  de stam en de infinitief van de werkwoorden
                                                             - woordontleding : lidw. , z.n. , b.n. en ww
                                                             - het alfabet
                                                             - opzoeken in het woordenboek
Godsdienst :
Er wordt gewerkt met Tuin Van Heden.
Op de kaft staat “Op stap met Mozes.”
Er zijn verschillende thema’s.  In elk thema komen er verhalen, bijbelverhalen, eigen verhalen.
Er komen steeds verschillende werkvormen aan bod.
W.O. :
Hier wordt gewerkt met verschillende, zelfgemaakte thema’s.
W.O. = beleven ;  de kinderen moeten observeren, beleven en handelen. Daarom worden voor de lessen van w.o. heel wat uitstappen gepland.
Het internet zal ook dikwijls ingeschakeld worden, ook thuis ( mits jullie toestemming natuurlijk )
Gewoontes in de klas
- Dit jaar wordt de klas voor 4 voormiddagen ( van maandagmorgen tot en met donderdagmorgen ) in tweeën gesplitst en krijgt de helft van de klas  ( van nummer 16 t.e.m. 29 ) les van juffrouw Sophie. De kinderen vertoeven dan meestal voor rekenen en voor taal in kleinere groepjes. Zo kan elke leerling meer aan bod komen.  Binnen de kleine groepjes zal ook gedifferentieerd worden.
Voor de rest van de tijd zitten ze samen bij mr. Paul.
- De groep van juf Sophie gaat iedere morgen rechtstreeks naar het Kraaiennest, dit om zo weinig mogelijk tijd te verliezen.  De eetmaal- en boterhammenlijst worden dan ingevuld, elk in zijn/haar klas.
- Bepaalde leerboeken ( taal – godsdienst ) blijven in het lokaal van juf Sophie, zodat de boekentassen van de leerlingen niet te zwaar worden.
- We proberen zoveel mogelijk te differentiëren. Kinderen met zorgen worden zo veel mogelijk geholpen. Kinderen die in de klas aanvoelen dat ze bepaalde leerstof niet beheersen, moeten het niet nalaten het te vragen aan de leerkracht.  Voor de vluggerds worden extra bundeltjes voorzien. Er kan ook steeds een boek uit de klasbibliotheek geleend worden.
- Om de drie of vier weken gaan we naar de bibliotheek van Drongen.
- De leerlingen krijgen elk een taak in de klas , die ( meestal ) maandelijks zal veranderd worden.
- De leerlingen krijgen de kans om na de speeltijd melk, chocomelk of fruitsap te drinken. Dit wordt steeds voor een ganse maand aangevraagd.
- De leerlingen hebben een agenda waarin steeds hun huiswerk en les zal worden genoteerd. Aan de ouders wordt gevraagd dit na te kijken en te ondertekenen. De agenda is eveneens een nuttig instrument om te communiceren tussen de leerkracht en de ouders. Als er dus iets is, kan je dat altijd in de agenda noteren. Er zal ook steeds instaan wanneer de leerlingen iets moeten meebrengen.
- Ook dit jaar zullen er opnieuw huistaken meegegeven worden via  www.bingel.be . Daar kan de aangebrachte leerstof op een lucratieve manier ingeoefend worden.
- De leerlingen gebruiken heel wat materiaal van de school. Er wordt dan ook gevraagd daar zorgvuldig mee om te gaan.
- Dit schooljaar is er turnen op maandag ( 13u15 – 14u05 ) en op woensdag ( 10u30 – 11u20 )
- Zwemmen gaat opnieuw door op donderdag ( zie zwemkalender )
- Het vierde leerjaar is een scharnierjaar naar zelfstandigheid toe. De leerkracht zal je kind daarbij sturen.
Vb. :
 - Lessen leren : gebeurt planmatig.
 - Planning huiswerkweek. Leerlingen krijgen in het begin van de week een reeks huistaken op en  de leerlingen plannen zelf wanneer ze welk huiswerk maken. ( binnen een bepaalde tijd )
- Hoekenwerk en contractwerk.
- In de klas beschikken de leerlingen over drie mappen, waarin de losse blaadjes gestoken worden; Dit gebeurt steeds samen met de leerlingen.
-  Regelmatig krijgen de leerlingen toetsen, soms aangekondigd, soms niet ( voor de basiskennis ).
De leerlingen krijgen die toetsen steeds mee naar huis, waar ze bekeken en ev. eens besproken worden.
Die toetsen moeten dan ondertekend terug meegebracht worden naar school. Daar worden ze dan in hun toetsenmap gebracht.
Als jullie nog enige uitleg willen, kunnen jullie altijd nog eens langs komen .

Vele groetjes en hopelijk maken we er een leuk, leerrijk en spannend schooljaar van,
Juf Nikie en mr. Paul.